ČSSD a šrotovné na nájemní bydlení

Nedávno médii proběhla zpráva, dle které chce sociální demokracie dát příspěvek na nájemné každému, kdo na nájemném za jím obývaný byt platí více, než jednu třetinu ze svého příjmu. Návrh velmi horlivě podporuje například poslanec Stanislav Křeček, mimo jiné zastánce regulovaného nájemného. Já být majitelem domu, tak bych tento návrh podporoval. Mohl bych na to totiž parádně vydělat.

Jediné, co ČSSD tímto návrhem způsobí je to, že se zvýší hlavně tržní nájemné na úkor nás všech. Není to však jediný nápad z dílny ČSSD, který zvyšuje cenu nájmu. Jak to?

ČSSD - schválně matoucí kampaň?
ČSSD - schválně matoucí kampaň?

„Nikdo nebude platit na nájemném více než třetinu svých čistých příjmů. Pokud bude tato hranice překročena, vznikne nárok na finanční příspěvek,“ přislíbil Paroubek.

iHned.cz

Jaký to bude mít dopad?

Představte si, že jste majitel nájemního domu, nájemníkům byt pronajímáte za tržní nájemné, regulace nájmu se na váš dům nevztahuje. Před zavedením příspěvku ČSSD na bydlení jste musel každé zvýšení nájemného zvážit – v oblasti je nájemných domů více, mezi majiteli je konkurence.

Víte, že pokud byste zvýšil nájemné příliš vysoko, zřejmě byste přišel o nějaké nájemníky. S vysokým nájmem nové najdete poměrně těžko. Avšak jednoho dne se schválí výše zmíněný návrh socialistů, dle kterého nikdo nebude platit více, než jednu třetinu ze svého příjmu. Minimálně po určitou dobu, u lidí starších 65 let však trvale.

Co v tu chvíli uděláte? Zvýšíte nájem. Na jakou částku? Na jakou chcete. Třeba z 11 tisíc měsíčně na 30 000 měsíčně. Co na to nájemníci? Nic, protože vědí, že dostanou od státu příspěvek.

Koukněme se na situaci ještě blíže. Než jste zvýšil částku nájemného, zašel jste si za panem Novákem, který u vás bydlí již dlouho. Navrhl jste mu zajímavé řešení:

Vy, jako majitel domu na dobu, po kterou může pan Novák pobírat státní příspěvek, zvýšíte nájem z 11 tisíc na 30 tisíc. Pan Novák má však příjem 17 000 – tedy na nájem oficiálně může dát maximálně 5 610,- korun. Panu Novákovi stát přispěje částkou 24 390,-. Jako majitel domu tedy panu Novákovi navrhnete, že se podělíte 50:50. Pan Novák na tom získá dalších zhruba 12 195 korun, tedy bydlí vlastně zadarmo. Zvýšení nájmu podepíše s radostí.

Dejme tomu, že dalším vaším nájemníkem je pan Král, kterému je 67 let. Pobírá důchod, peněz nemá moc a tak přijdete se stejnou taktikou – rozdělíte se o zisk 50:50. Pan Král, jehož důchod je něco přes 8 000,– na to přistoupí rád – 12 tisíc jen tak neodmítne. Pan Král je však velmi chytrý, a tak vám nabídne zlepšení – vy mu pronajmete ještě jeden svůj byt, kde bude pan Král bydlet a současný byt bez nájemní smlouvy někomu pronajmete třeba za 10 000,–. Podělíte se také 50:50. Dalších pět tisíc jak pro vás, tak pro pana Krále.

Zlaté české ručičky…

Kdo na tom bude tratit? Všichni daňoví poplatníci v čase (náklady na tento „program“ budou ohromné, což ohromně zvýší výdaje ze státního rozpočtu) a poctiví lidé. Moc bych se nedivil, kdyby pár měsíců po zavedení příspěvků byla Česká republika země s nejvyššími nájmy v Evropské unii. Pak by přišla opět sociální demokracie (která celý chaos způsobila) a s velkou pompou by řekla, že „zachrání obyčejné lidi“ tím, že začne „regulovat nemorální nájemné“, čímž ČSSD způsobí nedostatek bytů.

Dalším návrhem ČSSD je ten, že minimální doba trvání nájemné smlouvy by měla být 5 let.

Co způsobí tento návrh?

Sníží to dostupnost bydlení, hlavně pro mladé lidi. Jak to?

Majitel domu vám nebude chtít byt pronajmout. Praxe je v současnosti taková, že obvykle majitelé domů najímají byty na jeden rok s možností (přednostním právem na) prodloužení v případě, že jste byl „bezproblémový nájemce“. Majitel domu vás obvykle nezná a neví, komu svěřuje svůj majetek. Smlouva na jeden rok je pro něj menší riziko, než kdyby pronajímal byt na pět let s tím, že se problémového nájemce možná jen tak nezbaví.

majitel vám pak byt buď vůbec nepronajme (bude mnohem více záležet na prvním dojmu), nebo pronajme, ale za vyšší nájemné, protože je pro něj povinnost pronajmout na delší dobu, což je vyšší riziko, což si bude kompenzovat v nájmu.

24 comments

  1. ten soucasny zakon nefunguje takhle jednoduse.

    Na to aby vznikl narok na prispevek je stanovena vyse limitu najemneho bytu kde zadatel muze bydlet.

    Ta vyse je tak mala, ze za trzni taovy byt prakticky neexistuje. No takze na nej maji sanci dosahnout pouze regulovani najemnici zijici uz stejne s velkou slevou.

    Shrnuto a podtrzeno. Aby clovek dosahl na ten stavajici prispevek, musi byt velka socka s regulovanym bytem.

    Velka socka v jakemkoli jinem bytu nema narok neb najemne bude jistojiste presahovat stanovenu limit.

    (omlouvam se nepamatuji si presnou castku)

  2. Přiznám, že o tom jsem nevěděl, neb já ani nikdo z mojí rodiny nikdy takovíto příspěvek nepobíral, i když by asi nárok měli.

    Ale znamená to jednoduše to, že stát tímto žene výše cen nájmů (působí zde podobný efekt, jako třeba u minimální ceny).
    U příspěvků na energie to zas vede k neefektivnímu využívání, což také žene cenu nahoru. Tyto příspěvky jsou tedy vysoce kontraproduktivní.

  3. tento komentář je zcela bezpředmětný, protože již tento příspěvek na bydlení již EXISTUJE !! již dnes , kdo dá za bydlení aSLUŽBY spojrené sbydlením více jak 30 % dstane přidáno formou příspěvku.Včlánku je uvedenio spekulativní zvýšení nájmu, aby se dosáhlo na co nejvyšší příspěvek ,ale je možné i takhle vyšroubovat zálohy na služby a místo za plyn 2400 platit třeba 4000, za vodu néé 500 ,ale rovnou 1500 korun… a tak dále a jakto je nad 30% , dostanete dotaci od státu ..evík

Komentáře jsou vypnuty.