Martin Pánek je v Číně – a jeho zápisky odtamtud jsou velice zajímavé. Už jsme zde měli jeho článek o tom, komu vlastně škodí levný Yuan, nyní pro vás máme článek o tom, proč je vlastně Coca-Cola v Číně tak levná. Užijte si čtení!

Tohle mě zaráží už od začátku. Proč je Coca-Cola v Číně tak levná? Nemyslim teď cenu dvoulitrovky, kterou — jak dobře víme — určuje vztah poptávky a nabídky. Mám na mysli cenu půllitrovky oproti dvoulitrovce.
V ČR (a i jinde po Evropě, pokud mě paměť neklame) stojí v přepočtu na jednotku menší Coca-Cola mnohem více než velká. Myslím, že půllitrovka se pohybuje kolem 20 korun, dvoulitrovka pak stojí 33-35 Kč (kdyžtak mě opravte).
Je to přece logické. S menšími flaškami je spojeno více nákladů a poptávka spotřebitele, který si kupuje tu malou flašku, je méně elastická, takže ho můžeme přiškrtit.
Tak proč to v Číně nefunguje? V Číně má malá flaška 600 ml, velká buď dva litry nebo 2,5 l. Ceny jsou skoro přesně násobky množství, přičemž malá flaška stojí v supermarketech dva yuany a pět jiaů, tzn. něco kolem sedmi korun (bez prdele).
A tak jsem přemejšlel, čim to může bejt.
Jako první věc přijde na mysl, že malý flašky zjevně žádný větší náklady na distribuci atd. nemaj. A tak zbejvá elasticita.
Pro laiky: Když půjdu pouští a budu mít žízeň a náhodou potkám týpka, co prodává Coca-Colu, bude její cena astronomická. Třeba 500 Kč. A já to zaplatim, protože jinak bych umřel žízní. V tu chvíli bude moje poptávka velmi neelastická.
Mám za to, že poptávka po menších flaškách Coca-Coly je méně elastická než ta po těch velkých. Malou flašku si kupujete, protože máte žízeň teď. Velkou si kupujete, protože budete mít žízeň za dva dny — takže když uvidíte dražší větší flašku, nekoupíte ji. Když uvidíte dražší tu menší, nebude vám to tolik vadit.
Otázka je, proč to v Číně nefunguje.
S odpovědí, že v Číně nefunguje nic normálně, jsem se nespokojil, přestože je nepochybně pravdivá.
A tak jediný vysvětlení, co mě zatim napadlo, a který je podepřený ekonomickou teorií, je vysvětlení větší konkurencí. V Číně totiž někdo prodává pití a Coca-Colu na každém rohu. Doslova. Takže i přestože je vaše poptávka neelastická, protože máte žízeň, těch pár kroků na další roh ujdete vždy bez problémů.
Samozřejmě je nepředstavitelné, že v ČR si někdo postaví stůl na chodník u křižovatky a bude tam prodávat jídlo a pití. Tím by porušil aspoň tisíc směrnic EU, která ví, jak zákazníky ochránit a jak podnikatelům co nejvíc házet klacky pod nohy.
A tak může Číňan nakupovat levně, Evropan musí nakupovat draho. Vítejte v kapitalismu.
Článek původně vyšel na blogu autora.
Jak dlouho je autor článku v Číně?
K daním:
http://english.tax861.gov.cn/zgszky/zgszky.htm
Vítejte v kapitalismu?
Snad v evropský přeprděný imitaci, ne?
Já bych se na to rád někoho zeptal, ale nevím jak najít spolehlivý zdroj. :-/ Co jsem se ptal běžných Číňanů, tak ti tvrdí, že malí podnikatelé asi žádné daně neplatí…
Docela by mne zajímaly informace o tom za jakých podmínek je možné v Číně podnikat. Jak je to s povoleními, licencemi, směrnicemi, regulacemi, daněmi… prostě s trhem.
Doporučí někdo zdroj informací?