Out of the box – diplomky pana Bartoně

Internetem prolétl odkaz na seznam diplomových/bakalářských prací vypsaných panem Petrem Bartoněm na VŠE (odkaz na seznam na VŠE). Jde o učitele celkem svérázného a proto jde i o svérázná témata, která mnohde vzbudila posměch a jakési řeči o „nejtěžší střední škole v Praze.“ Problém ale je, že je to úplně jinak.

Petr Bartoň
Petr Bartoň

Ekonomii (asi jako většinu dalších oborů) studují převážně dvě skupiny studentů: ti, které ekonomie skutečně zajímá (a ze kterých mohou být skuteční ekonomové) a ti, kteří se jí učí, protože „proto“ – jen se našprtají data, definice z učebnic a víc je nezajímá. Nebaví je onen předmět, nechtějí vědět více, než co musí odpapouškovat při zkoušce. Ekonomové z nich zřejmě nikdy nebudou. Nechtějí být, chtějí mít titul.

Pro ty první je obvykle ekonomie obecná věda pojednávající o „lidském jednání“ jako takovém. Nedělá jim problém analyzovat kriminalitu z pohledu ekonomie.

Pro ty druhé je obvykle ekonomie věda „o penězích“ či o „podnikání“ či o „managementu,“ kde se něco sčítá a odčítá a kreslí se nějaké grafy, účtuje – účetnictví ++. Ekonomická analýza kriminality je pro ně nesmysl.

Problém je, že jak ti První, tak ti Druzí získají stejný titul, který je bude „certifikovat“ na jedné úrovni vzdělání. Ano, sice oboru rozumí jen ten První (a ne ten Druhý), ale zacházeno s nimi bude zřejmě po nějaký čas stejně.

Ten První, pokud bude skutečně dobrý, svými úspěchy vytáhne i toho Druhého – oba jsou absolventi z jedné školy (třeba) a když z ní vyšel onen První dobrý, bude jistě v očích mnoha i ten Druhý dobrý. Stejně to však platí i naopak. Onen Druhý špatný svojí neschopností stíží cestu onomu Prvnímu k úspěchu. Protože v očích dalších přeci když ten „Druhý byl tak špatný, bude i ten První tak špatný – mají stejnou školu.“

Jde o přerozdělení úspěchu. Pokud je Druhých více, než-li Prvních, pak První mají stíženou cestu k úspěchu v oboru, protože převažuje neschopnost a neúspěch Druhých.

Od Druhých je třeba tedy obor „očistit“ – nechat je hledat štěstí jinde, v oboru, který jim půjde a bude je bavit. Druzí jsou totiž „inflační“ ekonomové. Ekonomové bez hodnoty (a snižující hodnotu ekonomů dalších).

Konzervativní témata nahrávají horším

Dáte-li Prvnímu i Druhému jako téma diplomky nějakou variaci alá „inflace a hospodářská politika,“ vydělá na tom onen Druhý na úkor Prvého. Proč?

O všech možných „seriózních“ tématech, o kterých si mnozí myslí, že by měli být psány diplomové práce, byly již napsány miliony stránek textů. Není třeba vymýšlet nic moc nového (ani to moc nejde). Stačí přepsat texty těch „před vámi“ a nějak projdete. Není na tom co zkazit. Je to ekvivalent „šprtání se z učebnice,“ jen na úrovni diplomové práce.

Druhý bude dál praktikovat mechanické šprtání. Největší prací na celé diplomce je její napsaní, nikoliv vymyšlení a jakási „realizace“, tvorba jako taková. Jen mechanické napsání (a dodržení pravidel).

První bude téma zkoumat do hloubky, snažit se najít nový pohled či jiná východiska. Největší prací na celé diplomce je její vymyšlení a realizace, nikoliv její mechanické napsání. První totiž umí myslet „out of the box“, což je přesně to, co ekonom potřebuje.

Nebo si usnadní práci a udělát to jako ten Druhý.

Výsledkem je však stejný titul. Stejně vnímané formální vzdělání. „Rovnost“, či jak říkal Bastiat, „akademický socialismus.“

Přerozdělení úsilí

Jde o přerozdělení úsilí – od toho Prvního (dobrého) k tomu Druhému (špatnému). Nejde o skutečné prověření znalostí a ekonomických schopností.

Netvrdím, že ti Druzí jsou absolutní nemehla. Zcela jistě to mohou být velmi inteligentní lidé. Borci jak se patří… ale jen vhodnější do jiného oboru. Třeba do bankovnictví, managementu, účetnictví, whatever.

Možná ani nemohou za to, že studují obor, který pro ně není optimální – prostě jen nemají informace. Neplatí se školné, neexistují studentská stipendia a úroky. Nevědí, protože nemají k dispozici reálné tržní ceny.

Jak rozlišit, kdo je První a kdo Druhý?

Jak rozlišit, koho ocenit titulem a komu naznačit, že to má zkusit s tou ekonomií jinak či ať hledá štěstí v jiném oboru?

Není to až tak složité: stačí zadat originální témata. Koho zajímá diplomka na variaci z pléjady témat hospodářské politiky? Jen jedna snad z milionu může přinést něco zajímavého. Ostatní jsou díla stylu Druhých.

Zadejte Prvému i Druhému jako téma například „Ekonomická analýza hip-hopu s důrazem na substituci výrobních faktorů práce a kapitálu“ a sledujte, co se bude dít.

První i Druhý zřejmě budou mít s tématem nějaké problémy. Avšak První ho s vyšší pravděpodobností dokončí úspěšně a obhájí. Druhý se zhroutí nad „neseriózností“ tématu. Zhroutí se z toho, že o tom nikde nic není, dokonce ani v učebnici.

A dle Druhého – co je ekonomii do hip-hopu, když ho má zajímat inflace a tak, no prostě ekonomický témata!

A přitom nejde o nic jiného než (jinak řečeno) o „Ekonomickou analýzu vývoje životního stylu v závislosti na míru substituce výrobních faktorů práce a kapitálu.“ Zní to seriózněji? Učebnicověji? Ekonomičtěji? Ano. Zní to snadno. Ale to objeví až ten, kdo myslí „out of the box.“ Ekonom.

To objeví jen První, nikoliv Druhý. První je totiž ekonom a umí stavět na zelené louce. Druhý je přepisovač a umí jen mechanicky opisovat to, co mu dají ostatní (učebnice, dřívější autoři stejných témat).

Témata pana Bartoně, která oblétla mezi českými uživateli internetu a mnohde vzbudila posměch a úšklebky nad „uvadající úrovní vzdělávání“ a cosi o „nejtěžší střední škole v Praze“ jsou témata, která skutečně prověří znalosti a schopnosti ekonoma. Témata náročná. Témata skvělá, protože skutečně prověří, kdo je a kdo není ekonomem.

19 comments

  1. JB-ho komentář nade mnou bych trochu doplnil a poopravil: 1. fakulta, kterou decentně odbyl jednou větou, je ta s nejlepší pověstí na celé škole, a zahrnuje pod sebou i odborníky a obory, které hrají důležitou roli v dnešní ekonomické teorii: monetární ekonomii a finance, včetně těch kvantitativních. 2. fakulta bohužel jazyky slušně neučí – jen odbornou slovní zásobu (což je celkem málo) a ve velkých studijních skupinách – na druhou stranu ale (trochu nečekaně) v sobě ukrývá i dva humanitně orientované obory, které v kombinaci s celoškolským základem a jiným oborem na jiné VŠ mohou studenta dobře vybavit na poli 1)mezinárodních politických vztahů, a 2) politologie. Bohužel, hlavní obor Mezinárodní obchod opravdu za moc nestojí. 4. fakultu JB hrubě podceňuje – rád bych upozornil na to, že se tu učí slušná ekonometrie a statistické metody, stejně jako informační systémy – zdejší absolventi mají jedny z nejlepších platových podmínek v ČR. No a co se 5. fakulty týče… Pokud půjde dál stejným směrem, je to s ní nadějné, ale zatím má pořád ještě na sobě trochu pověsti z minulých let, zatížené spory dvou křídel pedagogů a silně liberální orientací. Toť můj názor, kdokoli máte svůj, sem s ním:-)

  2. Jistě máte vy všichni, jež kritizujete VŠE, v lecčems pravdu, na VŠE opravdu dokáže vystudovat student s inteligencí houpacího koně. Na VŠE ano, ale jak kterou fakultu a jak který obor. Ale kritizuje snad někdo celou UK, kvůli několika oborům? Házíte do stejného pytle absolventa MFF a fildy? Jistě ne… A věřte, že mezi fakultami VŠE je obdobný rozdíl. Má 5 pražských fakult – na 1. studují hlavně finance a účetnictví, v porovnání s ostatními slušná úroveň, umí co potřebují; 2. jsou mezinárodní vztahy – tam se celkem slušně učí jazyky, ale s ekonomií nemají téměř nic společného, absolventi této dělají ostatním ve většině případů ostudu svými (ne)znalostmi; 3. jsou podnikohospodáři, něco z ekonomie umí, ale hlavní je pro ně marketing, management a podobné nauky, tuhle fakultu dá též skutečně kdokoli…; 4. jsou statistici, jejich největší problém je, že není z čeho vybírat, je to takovej matfyz pro lid; 5. fakulta jsou národohospodáři (sem patří pan Bartoň), byť všechny jsou součástí VŠE, tak jen zde se učí opravdu ekonomie, na české poměry netradičně, moderně, převážně „chicagsky a rakousky“, obory jsou zde různé, ale bc. ekonomie (cca. 100 absolventů ročně) a zvlášť mgr. ekonomická analýza (asi 30 absolventů za rok) jsou obory s převahou prvních, věřte nebo ne, ale zvlášť analýza je kvalitou srovnatelná s IES UK, jen zaměřená méně na mainstreamovou ekonomii. Zkuste pro příště rozlišovat jednotlivé fakulty stejně, jako třeba na UK. Díky.

  3. Jenze finta je v tom, ze [pokud pouzijeme definice v tomto clanku], tak ten Prvni, ten ktery umi myslet out of the box nebude studovat VSE, ale nejakou skolu, kde se nauci analyticky myslet. Vetsinou nejakou technickou vedu a pak, pokud to bude potreba, se ekonomicke pojmy a mechanismy jako je inflace za tyden douci. a na VSE tak zustanou ti Druzi. Rozdelenich tech Prvnich a tech Druhych v ramci VSE je fikce az zbozne prani. Spise je to rozdeleni tech Prvnich a tech z VSE.

  4. Karel: Proč by se nemohl dva roky zabývat plyšovýma kozama? Ruku na srdce, na ekonomce málokdo píše diplomku dva roky. Většinou se téma vybírá v polovině čtvrťáku. Ale zpět ke „kozám“. Jinak přeloženo jde o marketingovou analýzu trhu pro konkrétní produkt. Když se nad tím zamyslíme, je to situace velmi reálná. Na současném trhu se prodávají kdejaké píčoviny s obrovskou marketingovou podporou a pak i s úspěchem… a je jedno, jestli jsou to plyšové kozy nebo třeba iPhone! 😉

  5. Při práci na diplomce by student podle mého názoru kromě jiného měl získat hlubší znalosti z nějaké části jeho oboru. Pokud někdo píše diplomku o bodových procesech, asi potom bude mít hlubší znalosti bodových procesů, pokud napíše diplomku o náhodných diferenciálních rovnicích, asi bude něco víc vědět o náhodných diferenciálních rovnicích. Přece jen je student nucenej během těch 2 let, co na diplomce pracuje, sestudovat stovky stran literatury, která se toho týká. Ale nechápu, jakej to bude mít pro studenta přínos, když se bude 2 roky svýho života zabývat „plyšovýma kozama“.
    Mimochodem, pokud zkoušející se studentem na zkoušce o probrané látce mluví, přece jen by měl poznat, jestli tomu ten student rozumí nebo jestli mu jen něco, jak píšeš, „papouškuje“. Proč by se měli první od druhých rozlišovat až u diplomky? Není na to v tu dobu už trochu pozdě?

  6. Ti vaši „První“ a „Druzí“ jsou, jak už někdo psal, na všech školách (omlouvám se studentům jaderné fyziky čvut, těch se to netýká), problém VŠE ale podle mého tkví v tom, že „Druhých“ je drtivá většina a vycházejí ze školy jako na běžícím páse. Koukal jsem na diplomku, co tu někdo házel nade mnou (hodnocení nákupního centra) a vykouzlilo mi to na rtech pěknej úsměv. Má to horší úroveň než moje seminárka ze třeťáku na gymplu a navíc je to totálně o ničem, o ničem, o ničem. A co se týče těch témat od Bartoně, jedno je zajímavější než druhý a ačkoliv jsem úplně jiného ražení, klidně bych si jich spoustu vybral. Snad kromě plyšových koz (jejich míň než roztomiloučkých medvědů, ale rozhodně na trhu jsou – http://www.usethefuckinggoogle.com a pokud má zadání koz obsahovat nádech recese, je to smutné).

  7. „Je vidět, že na VŠ ještě nejste. Ty vaše Druhé najdete na každé škole v dost velké míře. Problém s vašimi úvahami je následující:

    1) Na VŠE obhájí práci První u Druhý, protože tam to obhájí skoro každý. Viz třeba tady http://static.keymaster.cz/hodnoceni_nakupniho_centra.pdf

    2) Ty První a Druhé tím pádem neodlišíte tématy. Vždycky budou na VŠ témata, která napíše ten váš Druhý levou zadní. Jedna z možností je, aby se Druzí vůbec nedostali k psaní bakalářky.

    Zkuste si něco pročíst o IES na UK. Ty vaše Druhé tam taky najdete, ale v menší míře než na VŠE“

    Po shlednuti této práce o jednom zdroji vážně pochybuji o úrovni této školy. Ať si VŠE brání její studenti, ale pokud na této škole budou obhájeny takovéto práce, bude škola terčem posměchu.

  8. Sonny: ze do na MU stoji za stejne starou backoru jako u jinych prispivajicich? no to je teda super argument.. takze tak.

  9. PB:
    Když si přečtu pokyny k závěrečným pracem na naší škole (Masarykova univerzita), tak v bakalářce se očekává velmi malé množství vlastních nápadů, na diplomce podstatně větší a v disertaci největší. Takže tak.

  10. Benny, koukaj si hned vrazit facku za názor, že „btw-cílem bakalářky taky není vymýšlet nové věci“.

  11. Ještě pro upřesnění by mělo být řečeno, že na VŠE je neskutečný množství oborů – od výše zmiňovaného cestovního ruchu (kde obhájí cokoliv i „třetí“) až po ekonomii, ekonomickou analýzu na NF, kde nemá druhý ani sebemenší šanci se dostat ke státnicím, natož je udělat.

  12. To, že na VŠ jsou 2 typy lidí, které ty popisuješ. To je smutná realita současného vysokého školství. Sám to vidím kolem sebe a dost mě to irituje. Bohužel, nic s tím nenaděláme. Až budeš na vš, pochopíš jak to chodí. Co se týče témat, taky jsem se jim zasmál, taky si myslím, že vše je lehká škola. A přesto tam chci na magisterské studium. Ironie. Je hezký, že témata obhajuješ, něco na tom i je. Ale celé je to o přístupu. I chytrý student ekonom si může vzít klasické téma a sám ho napsat, nic nemusí opisovat a ani nic vymýšlet(btw-cílem bakalářky taky není vymýšlet nové věci). Chci jen říct, že vše je to absolutně subjektivní. Hauk:-D

  13. Za tento článek díky. Pan Bartoň před pár lety vystupoval na jednom semináři kterého jsem se zúčastnila a rozhodně na mě nepůsobil jako magor [kterým se mnohým podle vypsaných témat může zdát], ale jako někdo, kdo ví co dělá a proč to dělá. A taky měl skvělou kravatu s mapou londýnského metra 🙂

  14. Mám u Bartoně Introduction to Game Theory a je to vyniakjící učitel. Narozdíl od řady pomalých rozvážných pedagogů, kteří jsou spokojení s odvykládáním látky a odkázáním na svoje skripta, se snaží vykládat zajímavě, spojovat různé oblasti k sobě a vzbuzovat zájem studentů. Bylo by úžasné, kdyby víc učitelů mělo jeho přístup.

    Ano, VŠE proleze i cvičený jezevčík a nepochybuju o tom, že podíl „sekretářek s titulem“ produkovanými touto školou je větši v porovnání s jinými školami. (Ostatně na toto téma zrovna Bartoň prohlašoval, že brzy se do rodného listu bude rovnou psát i ročník nástupu na VŠE, protože tu stejně skoro každý skončí.)

    Myslím ovšem, že autor se snaží poukázat na fakt, že Druhý si takové téma nikdy nevezme, protože je pro něj příliš neobvyklé. Témata tak skončí na První, kteří tím pak dávají signál „nejsem jenom chodící soubor skript, vzorečků a grafů, ale mám něco v hlavě a dokážu myslet sám za sebe.“

  15. Je vidět, že na VŠ ještě nejste. Ty vaše Druhé najdete na každé škole v dost velké míře. Problém s vašimi úvahami je následující:

    1) Na VŠE obhájí práci První u Druhý, protože tam to obhájí skoro každý. Viz třeba tady http://static.keymaster.cz/hodnoceni_nakupniho_centra.pdf

    2) Ty První a Druhé tím pádem neodlišíte tématy. Vždycky budou na VŠ témata, která napíše ten váš Druhý levou zadní. Jedna z možností je, aby se Druzí vůbec nedostali k psaní bakalářky.

    Zkuste si něco pročíst o IES na UK. Ty vaše Druhé tam taky najdete, ale v menší míře než na VŠE.

  16. Prosim definujte, co si predstavujete pod pojmom „sverazny“, vojin Kefalin..

Komentáře jsou vypnuty.