Walter E. Williams – velikán ochrany menšin a svobod, bojovník proti rasismu, zemřel ve věku 84 let

1. prosince 2020 zemřel Walter E. Williams – americký ekonom a akademik, někdejší významný profesor ekonomie na George Mason University. Zemřel náhodně ve svém autě krátce poté, co odučil hodinu na George Mason University  ve věku 84 let.

Profesor Williams byl autorem 10 knih, kdy jeho první dvě knihy – „Stát vs. Černoši“ (The State Against Blacks) a „Amerika: pohled z menšiny“ (Amerca: A Minority Viewpoint) navazovaly na výzkum, kterého se účastnil v 70. letech ohledně Davis-Baconova zákona z roku 1931 ohledně dopadů minimální mzdy na zaměstnávání menšin.

Jeho výzkum ho dovedl k závěru, že zákony o minimální mzdě jsou zákony rasistické a státní intervence škodí menšinám. Byl kritik pozitivní diskriminace, zastával názor, že státní intervence škodí afro-americké menšině v USA více než rasistické postoje některých Američanů. Boj proti státním intervencím, za svobodu a práva menšin, proti rozmáhajícímu se státu se stal jeho poznávacím znamením.

Často pak za své inspirátory označoval F. A. Hayeka, Miltona Friedmana, Ludwiga Misese a Frédérica Bastiáta; Greg Ransom, autor Ludwig von Mises Institute označil Williamse jako jednoho z 3 nejdůležitějších „Hayekovských“ intelektuálů současné Ameriky.

Ne vždy tomu však bylo – sám své mládí popisuje takto:

„Byl jsem víc než cokoli jiného, radikálem. Malcom X. mi byl sympatičtější než Martin Luther King, protože Malcolm X. byl spíše radikál, který byl ochoten čelit diskriminaci způsobem, o kterém jsem si myslel, že je správný, včetně možného použití násilí. Ve skutečnosti jsem ale chtěl pouze být nechán na pokoji. Myslel jsem, že některé zákony, jako jsou zákony o minimální mzdě, pomáhají chudým lidem a chudým černochům a chrání pracovníky před vykořisťováním. Myslel jsem, že jde o dobrá opatření, a to do té doby, než jsem – pod tlakem mého studia – objevil důkazy, že tomu tak není. “

Walter E. Williams

Jeho názory, odborná práce a snaha o vysvětlování negativního dopadu pachatelů dobra na menšiny spolu s tím, že k jedné menšině přímo patřil, mu zajistili unikátní místo ve veřejné ekonomicko-socio-politické debatě.

“Sociální stát udělal černým Američanům to, co nezvládlo otroctví ani Jim Crow či nejtvrdší rasismus – jmenovitě zničil černošské rodiny”

Bude chybět. Nesmírně. Jeho dílo nám však zůstane – inspirujme se Garry M. Gallesem a připomeňme si profesora Williamse skvělými citáty:

  1. definice sociální spravedlnosti: já si nechám to, co si vydělám a stejně tak ty si nech to, co si vyděláš. Nesouhlasíš? Tak mi vysvětli: jak velký podíl toho, co si vydělám, ti patří – a proč?
  2. Pokud dáme někomu právo na to, co si sám nevydělal či nezískal, zákonitě to znamená, že to je na úkor někoho, komu musíme uzmout právo na to, co je jeho.
  3. Neexistuje žádný morální argument, který by ospravedlňoval použití donucovacích pravomocí vlády k tomu, aby přinutil jednu osobu nést náklady na péči o druhou.
  4. Vláda nemá žádné vlastní zdroje … vládní výdaje nejsou o nic méně než zabavení majetku jedné osoby za účelem jeho poskytnutí jiné, které nepatří.
  5. Nemáme přirozené právo vzít majetek jedné osobě a dát jej druhé; proto nemůžeme legitimně delegovat takové oprávnění na vládu.
  6. Bez ohledu na to, jak chvályhodný je váš důvod; je to loupež, krádež a nespravedlnost zabavit majetek jedné osoby a dát jej jiné, které nepatří.
  7. Čím lépe sloužím svému bližnímu … tím větší mám možnost získat zboží, které můj bližní produkuje. To je morálka trhu.
  8. Potřebuje-li náš bližní pomoc, je úctyhodné a chvályhodné mu pomoci z vlastní kapsy. Sáhnout však do kapsy někoho jiného proti jeho vůli je ale opovrženíhodné.
  9. Demokracie je jen trochu vylepšená vláda davů; zatímco „svoboda“ staví na svrchovanosti jednotlivce.
  10. Skutečná zkouška závazku člověka k svobodě a právům na soukromé vlastnictví … přichází, když lidem dovolíme, aby mohli dělat dobrovolně věci, se kterými nesouhlasíme.
  11. Ve svobodné společnosti je odpovědností vlády chránit nás před ostatními, nikoli však před sebou samými.
  12. Centrální plánování není nic jiného než násilné nahrazení individuálních plánů lidí mocnou elitou podpořenou hrubou silou vlády.
  13. Nahrazení soukromých rozhodnutí takzvaným demokratickým rozhodnutím tam, kde je o soukromé záležitosti, je pouze dobře převlečená tyranie.
  14. Jsou to lidé ve vládě, nikoliv boháči, kteří mají moc donucovat a znepříjemňovat nám život.
  15. Lidé, kteří odsuzují volný trh a dobrovolnou výměnu … prosazují centrální kontrolu a nátlak.
  16. Politici mají obrovskou sílu na poškození ekonomiky, za to ale mají velmi malou sílu konat skutečné dobro.
  17. Nejlepší dobrá věc, kterou mohou politici udělat pro ekonomiku, je přestat dělat špatné věci. Částečně toho lze dosáhnout snížením daní a ekonomické regulace a tím, že se nám nebudou plést do našich životů.
  18. To, co náš národ potřebuje, je oddělení „podnikání a státu“ … To by znamenalo, že kumpánský kapitalismus („crony capitalism“) a kumpánský socialismus („crony socialism“) nemohou přežít.
  19. Budeme-li se chovat jako ignoranti, ani si nevšimneme momentu, kdy vláda začne narušovat naše svobody. Nejen to – ještě k tomu šťastně odevzdáme hlasy těm, jejichž programem bude naše svobody zničit.

Skutečná zkouška závazku člověka k svobodě a právům na soukromé vlastnictví … přichází, když lidem dovolíme, aby mohli dělat dobrovolně věci, se kterými nesouhlasíme.

Walter E. Williams byl více, než jen pro-tržním myslitelem a profesorem ekonomie. Byl to advokát svobody, advokát menšin před nezměrnou mocí vlád. Byl to myslitel, který po sobě zanechal 50 let díla.

Byl to libertariánský myslitel, kteří nastolil téma menšin a zajistil, že myšlenky svobody se staly relevantní i v této často velmi výlučné socialistické kategorii.

Walter Edward Williams sloužil také v armádě – v Korejské válce. Zde do svých osobních dokumentů jako rasu napsal „Caucasian“ (běloch) s odůvodněním, že pokud by napsal „Černoch“, dostal by pouze tu nejhorší možnou práci. Z Korey pak Williams napsal prezidentu Kennedymu dopis, ve kterém odsoudil všudypřítomný rasismus v americké armádě a vládě a zpochybnil aktuální stav věcí a současný pohled na černou menšinu v americké armádě:

„Měli by černoši být osvobozeni od svých služebních povinností nebo pokračovat v obraně a umírání pro prázdné sliby svobody a rovnosti? Nebo bychom měli požadovat lidská práva, jak to požadovali naši otcové zakladatelé s rizikem, že nás budou nazývat extremisty … Tvrdím, že se zbavíme útlaku způsobem, který je v souladu s velkým dědictvím našeho národa.“

Walter E. Williams v dopisu prezidentu Kennedymu

Nejlepší dobrá věc, kterou mohou politici udělat pro ekonomiku, je přestat dělat špatné věci. Částečně toho lze dosáhnout snížením daní a ekonomické regulace a tím, že se nám nebudou plést do našich životů.

Zveřejnit odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..